Doorgaan naar hoofdcontent

Zachte plaid

Afgelopen week moesten we hier echt even wennen aan het frisse en natte weer. Meteen heb ik dan de behoefte om het binnen gezellig te maken met een kaarsje hier en een kussentje daar en kruipen de meiden en ik lekker op de bank met een warm dekentje. Geduld om aan een grote, gehaakte deken te beginnen heb ik niet. Bij het haken van veel van hetzelfde raak ik vaak verveeld. Maar die gehaakte deken moest er komen en dus ging ik op zoek naar een snelle variant.


Een tijdje terug kocht ik de Haakbijbel. Al vaker had ik het boek in mijn handen gehad. Het was niet eens zo duur, maar op het eerste oog zag het er voor mij niet zo heel aantrekkelijk uit. Nu had ik nog een cadeaukaart en ik besloot om daarvan toch het boek aan te schaffen. En blij dat ik ermee ben! Zoveel leuke en originele steken staan erin! En heel fijn uitgelegd, met foto's, tekst én tekeningen.


Met een tas vol zacht garen (Julia van Zeeman, een mix van acryl en wol) en een haaknaald 8.0 ging ik aan de slag. Ik haakte hokjes of, zoals de Haakbijbel het noemt, een "netwerk met kleine mazen". Met zachtroze haakte ik strepen of "tamboerwerk in grove mazen".


Aan 2 uiteinden maakte ik franjes in beide kleuren.

En omdat het garen zo fijn haakte én ik nog een paar bollen over had, begon ik meteen met een nieuw project.

PATROON ZACHTE DEKEN
grootte ca. 150 cm x 150 cm


5 bollen van 100 gram in lichtgrijs
1 bol van 100 gram in zachtroze

1. Start met een ketting van lossen (een oneven aantal, mijn deken heeft 135 l).
2. Haak 4 l (=1e stokje + 1 losse), 1 st in de 6e losse vanaf de haaknaald, *1 l, 1 losse overslaan, 1 st*. Herhaal *_* tot aan het einde van de rij.
3. Haak 4 l (=1e stokje + 1 losse), 1 st in het volgende stokje van de vorige rij, *1 l, 1 losse overslaan, 1 st in het volgende stokje*. Herhaal *_* tot aan het einde van de rij.
4-x. Herhaal rij 3 (mijn deken heeft in totaal 58 rijen, incl. de ketting van lossen).

Met het zachtroze garen haakte ik strepen met halve vasten.

Rondom de deken haakte ik een ronde van 1 v in het stokje, 1 l, 1 v in het volgende stokje. Aan de zijkanten 1 v om het stokje, 1 l, 1 v om het volgende stokje. Op de hoeken haakte ik 4 l.

Aan twee zijden maakte ik franjes. Voor elke franje knipte ik stukken van 30 cm lang, één in grijs en één in roze. Om elke losse van de rand kunnen deze worden bevestigd. Vouw het garen dubbel. Steek de haaknaald vanaf de onderkant door de losse van de buitenste ronde naar boven. Trek het midden (de lus) van de 2 draden door de lus heen en haal daarna de uiteinden door de lus door de haaknaald om de uiteinden heen te slaan. Tot slot knipte ik de franjes netjes af, met allen een lengte van 10 cm.

Reacties

  1. Altijd fijn zo'n deken. Met deze steek is het nog wel te doen, zo'n grote lap.
    Maar als je verschillende steken afwisselt, is het ook leuk om te doen.
    In de boeken van Haken en Kleur staan ook mooie patronen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Idd heel fijn, als ik niet oppas dan ligt dochterlief er steeds onder ipv ikzelf. ;-)
      In de boeken die je noemt staan inderdaad veel leuke dekens!

      Verwijderen
  2. inderdaad altijd handig zo heerlijk om s avonds onder te kruipen,die van ons is bijna klaar iets meer werk,maar dan heb je
    ook wat normaal haha ook niet zo veel geduld hiervoor,zie je binnenkort op ons blog verschijnen

    fijne zondag

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik ben heel benieuwd naar jullie deken! Ik zie 'm binnenkort wel voorbij komen op jullie gezellige blog! Haken jullie 'm ook met z'n tweeën? Of meteen twee exemplaren?

      Verwijderen
  3. Oh wauw, dit ziet er inderdaad erg zacht en geweldig mooi, gezellig uit!!!!
    IK WIL OOOOOOHOOOOOOOK zo'n deken!!
    Ik ben in Mei begonnen aan een mooie deken, "haak meditatie" noemen ze het, want je hoeft er niet bij na te denken, je haakt steeds een vaste en 2 stokjes, elke toer weer.
    Leuk om te doen, want het gaat vanzelf en je hoeft niks te tellen of te kijken hoever je bent, gewoon "dom doorhaken".
    Wel duurt het lang, maar ik heb er voor mezelf oom een jaar (!!!!!) voor uit getrokken, want tussendoor haak ik af en toe ook nog wat anders (en er meit ook gewerkt worden he?!! Ha ha)

    Ik ga je patroon zeker opslaan, want zo'n deken "even" tussendoor haken is toch wel heel erg fijn ;-)

    Fijne zondag, groetjes, Daphne

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Klinkt heerlijk, haak meditatie. Ik hou er wel van, niet te veel nadenken en lekker doorhaken. Al is een breinbrekers op zijn tijd ook best leuk. Kan me voorstellen dat je af en toe behoefte hebt aan een projectje tussendoor. Dat heb ik ook hoor. Soms ben ik een projectje even helemaal beu, gooi het in de hoek en pak het een tijdje later weer op. Of niet. ;-)

      Verwijderen
  4. Heerlijk om onder te kruipen en nog heel decoratief ook. Leuk gedaan!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je, Angelique. Zo'n opgevouwen deken vind ik ook altijd zo mooi staan. Al moet ik er hier nog twee africhten voor wat betreft het netjes opvouwen na gebruik...

      Verwijderen
  5. Gezellig en mooie kleurcombinatie!
    En dat verveelde gevoel ken ik wel... moet mezelf echt dwingen om verder te gaan met de herfstdeken :-)
    Bedankt voor de tip over het boek én voor het patroon,
    Groetjes, Sigrid

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik vind dat altijd zo'n prestatie, zo'n grote deken! Jouw herfstdeken wordt iig erg mooi. Maar af en toe iets anders tussendoor is wel fijn én levert weer een gezellig verhaaltje op. :-) Tot snel!

      Verwijderen
  6. Prachtig! Welke haaknaald gebruikte je? Ik heb nog vier bollen Julia van dezelfde kleur liggen, maar kijken hoe ver ik daarmee kom...

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat een heerlijke deken lijkt me dat! Julia wol is zo lekker zacht en warm! :) Ik heb nog een aantal bollen Julia en wist nog niet wat voor deken ik er mee ga maken, maar misschien wordt het wel deze deken! Ook leuk om cadeau te geven trouwens.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik had het garen zo ruim ingekocht, dat ik inmiddels al weer met 2 projecten van dit garen ben gestart. Zo lekker zacht!!

      Verwijderen
  8. Ziet er lekker en comfortabel uit. Dank voor het delen van het patroon.
    Groetjes van Yvonne

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Graag gedaan. Hij is inmiddels al volop in gebruik, echt een fijn dekentje!

      Verwijderen
  9. Jouw snelle deken ziet er prachtig uit. Hij is vast een stuk lichter dan veel andere dekens. Dank je voor het patroomn.
    Zo te zien ben je nog met een ander haakwerk bezig. Ik ben benieuwd wat dat wordt.

    Veel haakplezier, Margaret

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het is inderdaad een hele lichte deken. En ja, ik ben van de bollen die ik over had meteen weer aan iets nieuws begonnen, wat ik natuurlijk weer zal laten zien als het af is!

      Verwijderen
  10. beautiful blanket - i love the colors
    Jx

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Zo mooi, ik hou van de combinatie van beide kleuren!
    Dank je wel voor de duidelijke uitleg,
    Groetjes Sofie

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Hi Daphne,

    Hoe maak je precies de strepen? Ik begrijp niet goed hoe ik die op de plaid vasthaak. Hoop dat je het me kunt uitleggen :-)

    Dank en groeten,
    Carla

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo Carla, hier komt ie:
      Maak een opzetlus, haak de haaknaald erdoorheen en houd de bol met roze garen onder de deken. Haal het roze garen met de haaknaald door de eerste opening (van de 1e losse) en haak een halve vaste om het 1e stokje. Haal dan het roze garen door de tweede opening (van de 2e losse) en haak een halve vaste om het 2e stokje. Zo ga je verder tot aan het einde van de rij.
      Ik hoop dat het zo duidelijk is. :-)
      Succes!

      Verwijderen
  13. Heerlijk rustige tint heb je uitgezocht, echt mooi! En dank je wel voor het patroon. Je staat op nummer 2 in de top 3 van de link party!

    Tot de volgende keer!
    Liefs
    Barbara
    www.busyfingersbusylife.blogspot.com

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Mooie plaid!
    Ik ben er nu mee bezig, maar vraag me af of ik eerst de roze strepen moet maken en dan de rand rondom?
    Zo staat het in de omschrijving, maar als de roze strepen tot aan het eind moeten lijkt andersom logischer?
    Welke steek heb je voor het grijze kussen gebruikt?
    Mooie creaties!!

    Gr. Inge

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb eerst de strepen gehaakt en daarna de rand rondom. De streep loopt dus niet door tot aan de buitenkant van de rand. De losse uiteinden van de streep heb ik aan de onderkant laten hangen toen ik de rand haakt en later verwerkt in de flosjes.
      Als jij het handiger vindt om eerst de rand te haken en dan de strepen, dan kun je dat natuurlijk gewoon doen. Als ik een patroon van iemand anders gebruik, dan verander ik er ook altijd wel iets aan. ;-)
      Het grijze kussen haakte ik met stokjes en haaknaald 8, de volgende keer zou ik halve stokjes doen en haaknaald 6, dan wordt ie wat steviger.

      Verwijderen
  15. Goedendag,

    Ik kwam via google op uw blog terecht en was gelijk verliefd op het plaid. Ik ben echt een beginneling met haken, maar dacht...wie niet waagt...
    Dus ben ik begonnen!
    Maar nu valt mijn plaid veel kleiner uit, dan die van u... Kan het zijn dat ik mijn steken te strak trek? Lijkt ook minder ruimte tussen de stokjes te hebben.
    De roze strepen, haak je die pas op het laatst erop/ertussen?

    Groetjes,
    Christine

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Christine,
      Wat leuk dat je aan de deken bent begonnen! Het zou heel goed kunnen dat je strakker haakt dan ik, iedereen haakt immers anders. Wil je een grotere deken, dan zou je kunnen kiezen voor een grotere haaknaald voor een wat grover effect. Je kunt ook beginnen met het opzetten van meer steken dan dat ik heb gedaan. Ben je al een eind op weg en vind je het zonde om uit te trekken, dan kun je ook kiezen voor een brede rand om de deken heen.
      De strepen haak je er inderdaad later op.
      Ik hoop dat het zo lukt. Heel veel succes en haakplezier!
      Groetjes, Daphne

      Verwijderen
  16. Ben er aan begonnen met gemeleerde wol. 251 losse mrt naald 6.

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Super! Ik was begonnen aan een grote deken, maar heb moeite met langdurige projecten. Met nu 38 weken hoop ik met patroon er nog eentje af te krijgen 😉 Thanks voor het delen 😃👍🏻

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Kan ik het afdrukken

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Als je me een mailtje stuurt, dan stuur ik je een versie die je gemakkelijk kunt uitprinten.

      Verwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

Mandje - patroon

Pannenlappen

Granny Square Boodschappentas

Te gekke tas

Chunky Deken - patroon